W dniach 18-20.09.2024 w hotelu Sandra w Karpaczu odbyło się już po raz siódmy seminarium „Procesy specjalne w budowie pojazdów szynowych”. Organizator seminarium - SLV-GSI Polska Sp. z o.o. zaprosił do współorganizacji seminarium wiodących producentów z branży kolejowej, a także producentów elementów i wyrobów wykorzystywanych w produkcji pojazdów szynowych; firmy dostarczające sprzęt i wyposażenie wykorzystywane w procesach specjalnych; jednostki szkolące i certyfikujące. W bieżącej edycji byli to: DB Cargo Polska S.A.; PESA Bydgoszcz S.A. Lincoln Electric Bester Sp. z o.o.; Cloos Polska Sp. z o.o.; Optrel AG; ECWRV; SLV Halle; SVV Praha s.r.o; TEN SLOVAKIA/VUZ Bratislava; QCE Robotic Sp. z o.o.; Safra SpA; Stemman Polska Sp. z o.o.; RFWW Rawag Sp. z o.o.; Mostostal Zabrze K.P. S.A.
Po raz kolejny na seminarium zagościła Sekcja Spawalnicza SIMP oraz „Przeglądu Spawalnictwa” w roli patrona medialnego wydarzenia.
Obecność blisko 160 uczestników oraz wiceprezesa zarządu ds. produkcji w PESA Bydgoszcz S.A. Jacka Rudewicza, Dyrektora Zarządzania, Produkcji i Utrzymania Taboru Kolejowego DB Cargo Polska S.A Łukasza Stokłosy oraz przewodniczącego Europejskiego Komitetu ds. Spawania w Budowie Pojazdów Szynowych (ECWRV) prof. Steffena Keitel, jest potwierdzeniem rangi seminarium w środowisku wytwórców pojazdów szynowych i ich elementów.
Seminaria „Procesy specjalne w budowie pojazdów szynowych” niezmiennie kierowane są do osób i firm zainteresowanych problematyką budowy pojazdów szynowych i ich elementów składowych, a w szczególności:
• osób nadzoru spawalniczego,
• osób nadzorujących proces klejenia,
• osób nadzorujących proces zabezpieczenia antykorozyjnego,
• pracowników działów zapewnienia jakości (kontroli) w obszarze spajania, klejenia i antykorozji,
• kierowników działów zapewnienia jakości,
• kierowników produkcji,
• kierowników działów technicznych, handlowych itp.
Poprzez organizacje seminariów SLV-GSI Polska Sp. z o.o. realizuje cel, jakim jest poszerzanie wiedzy w obszarze budowy pojazdów szynowych poprzez przedstawienie określonych wymagań, ujętych w normach i przepisach, np. EN 15085, EN 17460, wytycznych ECWRV, wytycznych DVS, innych normach związanych (DIN/EN/ISO).
Zakresem „procesy specjalne” seminarium obejmuje między innymi procesy: spawania, klejenia, badań NDT, połączeń mechanicznych i antykorozji.
Elementy tych zagadnień zostały omówione w 26 referatach wygłoszonych podczas 3 dni seminarium:
Ø Roboty współpracujące Lincoln Electric. Wojciech Felis (Lincoln Electric Bester Sp. z o.o.)
Ø Wykonywanie złączy teowych typu THV bez odstępu (szczeliny) na zrobotyzowanym stanowisku spawalniczym. Piotr Tkaczewski (DB Cargo Polska S.A.)
Ø Czy spawanie laserowe coś zmienia? Jak dobrać odpowiednią przyłbicę spawalniczą. Patryk Nowicki (Optrel AG)
Ø Wybór odpowiedniego stopu aluminium do spawania. Michael Spiess (SAFRA SpA)
Ø Niezastąpione systemy wyszukiwania i śledzenia spoiny. Andrzej Nieroba (CLOOS Polska Sp. z o.o.)
Ø Laboratorium – Porównanie możliwości wykrycia i oceny niezgodności w metodzie RTG i UT. Artur Kołaczyński (Mostostal Zabrze Konstrukcje Przemysłowe S.A.)
Ø Zastosowanie technologii zgrzewania tarciowego FSW w przemyśle kolejowym. Marek Slovaczek (TEN Slovakia/WUZ Bratislawa)
Ø Symulacje numeryczne procesów spawania w konstrukcjach kolejowych. Dr hab. Inż. Tomasz Kik prof./ PŚ (Politechnika Ślaska)
Ø Spawanie aluminium w pojazdach szynowych – światowe trendy. Prof. Dr.-Ing. Steffen Keitel (ECWRV / SLV-Halle)
Ø Kolejowe pantografy dachowe, produkcja i zasada działania. Marcin Łach (Stemman Polska Sp. z o.o.)
Ø Wymagania dotyczące ręcznego spawania wiązką laserową w zakresie produkcji komponentów do pojazdów szynowych w odniesieniu do wytycznych DVS. Patric Arlt (SLV Halle)
Ø Integracja spawarek do ręcznego spawania laserowego z cobotem, praktyczne przykłady zastosowania. Krzysztof Kobylski QCE Robotic Sp. z o.o.
Ø Wybrane właściwości złączy teowych wykonanych z użyciem 2 metod spawania 521 (spawanie laserowe ręczne) + 135 (spawanie ręczne MAG). Wojciech Salomon (PESA Bydgoszcz S.A.)
Ø Klejenie i spawanie w budowie pojazdów szynowych. Analiza ciekawych przypadków połączeń z wykorzystaniem aluminium. Tomasz Gospodarek RFWW Rawag Sp. z o.o
Ø Typowe problemy produkcyjne podczas certyfikacji zgodnie z DIN 6701/EN 17460. Vitězslav Frank (SVV Praha)
Ø Metody badań połączeń klejonych. Mikołaj Kaniewski (PESA Bydgoszcz S.A.)
Ø Przygotowanie działu technicznego do procesów projektowania elementów taboru kolejowego. Dawid Kotlarz (DB Cargo Polska S.A.)
Ø Projektowanie konstrukcji z zastosowaniem środowiska 3Dexpierience. Piotr Grochowski (PESA Bydgoszcz S.A.)
Ø Dobrze zaprojektuj zanim pomalujesz – zasady projektowania w świetle ISO 12944. Jarosław Tomaszewski (PESA Bydgoszcz S.A.)
Ø Zabezpieczenie antykorozyjne konstrukcji – to nie tylko "pomalować". Jerzy Kozłowski (SLV-GSI Polska Sp. z o.o.)
Ø Diagnostyka zestawów kołowych w naprawach. Badanie naprężeń w wieńcach kół monoblokowych zestawów wagonowych. Łukasz Macek (DB Cargo Polska S.A.)
Ø Zastosowanie procesów płomieniowych w naprawie taboru kolejowego. Dariusz Skowronek (DB Cargo Polska S.A.)
Ø Proces Hyperfill – raport z wdrożenia na produkcji. Mateusz Kieniewicz (Lincoln Electric Bester Sp. z o.o.)
Ø Nowe wydanie wytycznych ECWRV cz.2. Marek Kołodziej (SLV-GSI Polska Sp. z o.o.)
Ø Przegląd aktualności norm przywołanych w EN 15085. Andrzej Świder (SLV-GSI Polska Sp. z o.o.)
Uczestnicy mieli również możliwość zapoznania się na stoiskach wystawowych z ofertą sprzętową firm: Cloos Polska; Optrel AG; Lincoln Electric; QCE Robotic.
Czas seminarium to również (wielu uczestników twierdzi, że to najważniejszy element seminarium) olbrzymia ilość wymienionych poglądów i doświadczeń oraz zawartych nowych znajomości, tak niezmiernie potrzebnych przy rozwiazywaniu problemów zawodowych.
Każdy z naszych gości otrzymał zaświadczenie o udziale w seminarium, uwzględniane m.in. przy odnawianiu certyfikatu kompetencji i sprawdzaniu spełnienia wymagań wytycznych ECWRV w zakresie uczestnictwa w profesjonalnych szkoleniach z zakresu budowy pojazdów szynowych.
Do tradycji seminarium należy również wręczenie nagród dla zwycięzców przeprowadzonych konkursów – zwycięzcom gratulujemy.
Jako że seminarium „Procesy specjalne w budowie pojazdów szynowych” na stałe wpisał się już w kalendarz, organizator (SLV-GSI Polska Sp. z o.o.) już dziś zaprasza na koleją edycję seminarium w roku 2025 (przewidywany termin to 8-10.10.2025).
Jerzy Kozłowski
SLV-GSI Polska Sp. z o.o.